My Cart 0

Dysleksja – jak nauczyć dziecko dobrze czytać?

jak_w_5krokach2
24
Wrz
299,00 zł 159,00 zł

Pakiet „Dysleksja – jak nauczyć dziecko dobrze czytać?”

Dysleksja – lekcje video dla rodziców, opiekunów, terapeutów i nauczycieli.  Znajdziesz tu proste, przyjazne sposoby, dzięki którym możesz nauczyć poprawnie czytać dziecko lub osobę z dysleksją lub trudnościami w czytaniu.

W tym pakiecie znajdziesz:
  • 7 filmów instruktażowych
  • kilkanaście eksperckich technik opartych na wieloletniej praktyce terapeutycznej
  • podpowiedzi, które pokażą Ci jak w efektywny sposób przeprowadzić ćwiczenia
  • uwagi pozwalające uniknąć typowych błędów w czasie nauki czytania dzieci z dysleksją
  • nieszablonowe lecz proste techniki, których nie nauczysz się na żadnym kursie ani w poradni

 

Wydaje się, że sprawa jest prosta. Dziecko uczy się liter, potem sylab, potem czyta 15 minut dziennie i mamy wprawnego czytelnika. Tak to działa dla dzieci bez dysleksji. Niestety dla dzieci z dysleksją, znane sposoby, choć bardzo dobre (jak metoda sylabowa) nie są wystarczające.

Statystyki pokazują, że dysleksja dotyka 10-15% dzieci w Polsce. Na pewno zdajesz sobie sprawę, iż czytanie to jedna z podstawowych umiejętności nie tylko szkolnych, ale życiowych, bez której normalne funkcjonowanie w świecie nie jest obecnie możliwe.

Nie chcę Cię martwić, ale jeśli dysleksja dotyczy twojego dziecka,  a jak dotąd rozwiązanie tego problemu nie było dla Ciebie istotne to prędzej czy później Twoje dziecko napotka ścianę, której nie przebije, nawet jeśli do tej pory jakoś sobie w szkole radziło. Dysleksja, problemy z czytaniem implikują całe mnóstwo innych kłopotów, ciągnących się za uczniem wiele lat jak ogon. Co tu mamy w pakiecie? Przede wszystkim wtórne zaburzenia motywacyjne, które jak kostki domina wpływają na brak podejmowania się i rozwiązywania różnego typu zadań intelektualnych. Głównie jednak, dziecko ma niepogłębioną wiedzę, zaczerpniętą z Youtube. Ponadto dzieci, które nie czytają poprawnie mają mały zasób słownictwa biernego i czynnego itd., itd…

Jeśli dysleksja lub jakiekolwiek problemy z czytaniem dotyczą Twojego dziecka z całą pewnością potrzebujecie dodatkowych, konkretnych technik, które doprowadzą młodego człowieka, krok po kroku, do poprawnego i płynnego czytania w kilka tygodni.

Dla kogo przeznaczony jest pakiet?

Dla rodziców i opiekunów dzieci, które:

  • uczestniczyły już w różnych terapiach, ale w dalszym ciągu nie czytają prawidłowo
  • mają problem z całościowym i prawidłowym odczytywaniem słów, z ich przekręcaniem i zgadywaniem
  • mają problemy z nauczeniem się czytania, choć nie mają oficjalnej diagnozy o dysleksji lub o zagrożeniu dysleksją
  • dla wszystkich, którzy zajmują się uczeniem dzieci czytania, a nie znaleźli jeszcze skutecznych sposobów dla małych dyslektyków
  • dla rodziców, którzy mieszkają daleko od dużych ośrodków miejskich i nie mają dostępu do skutecznej terapii
    Co znajdziesz w lekcjach video?
    • 7 filmów pokazujących 5 najważniejszych kroków, prowadzących do znaczącej poprawy techniki czytania
    • ćwiczenia podczas których prowadzę Cię za rękę i krok po kroku demonstruję każdy etap nauki czytania dziecka z dysleksją
    • uwagi, które pozwolą Ci uniknąć najpoważniejszych błędów popełnianych w czasie takiej wspólnej pracy
    • ćwiczenia, które przestawiają dziecko z nawykowego zgadywania na czytanie poprawne
    • techniki, które stopniowo z sesji na sesję poprawią płynność czytania Twojego ucznia
    Forma lekcji

    Lekcje są krótkie. Każda z nich jest demonstracją ćwiczeń prowadzonych z uczennicą. Do wszystkich lekcji masz dostęp natychmiast, bez uciążliwego wożenia dziecko na dodatkowe, często kosztowne i męczące zajęcia. Pracujecie spokojnie w domu, w dogodnym dla Was czasie, w przyjaznym dla Was tempie.

     

Ważne!
  • Aby ćwiczenia były efektywne muszą być prowadzane przez osobę dorosłą, która potrafi czytać ze zrozumieniem, kontroluje cały proces i wspiera ucznia
  • Ćwiczenie sprawdzą się dobrze u dzieci i młodzieży, która nie ma zaburzeń motywacji i szczerze chce rozwiązać swój problem z czytaniem
  • Jeśli Twoje dziecko ma duże problemy ze skupieniem warto, zanim zastosujecie ćwiczenia z tego pakietu, popracować trochę czasu z jego koncentracją , np. przy pomocy tych ćwiczeń- link. Lub jakichkolwiek ćwiczeń rozluźniających, wyciszających i poprawiających skupienie, które znacie i lubicie
  • Dostosuj tekst do wieku i możliwości dziecka. Dla dziecka z dysleksją wybierz prosty, ciekawy tekst z dużą czcionką. Najbardziej przyjazne do tego treningu są czytanki, które mają kilka zdań, są dowcipne, łatwe do wyobrażenia, a temat jest zbieżny z zainteresowaniami dziecka
  • Dziecko musi rozpoznawać bezbłędnie wszystkie litery alfabetu oraz dwuznaki. Jeśli ten etap nie został zakończony możesz skorzystać z książki mojego autorstwa „Elementarz dla dzieci z dysleksją”, który zwraca szczególną uwagę na naukę liter i to w jaki sposób łączyć litery w sylaby.
  • Jeśli dziecko nie potrafi jeszcze sylabizować – możesz mu w tym pomóc korzystając z sylab, które otrzymujesz w załączeniu do pakietu. Gdy dziecko nieźle posługuje się sylabami, możecie przejść do Kroku 1 tego pakietu.
  • Po każdym, nawet króciutkim ćwiczeniu zapytaj dziecko jakie widzi pozytywne zmiany, potem opowiedz jakie Ty zauważyłaś. Każdą sesję kończymy podkreśleniem sukcesów, co buduje motywację dziecka do czytania.
Zwróć uwagę!

Ćwiczenia możesz stosować zarówno z  dziećmi z dysleksją, które radzą sobie z metodą sylabową jak i dorosłymi, którzy mają słabą technikę czytania, czytają powoli i bez właściwe intonacji.
Ćwiczenia nie zawierają technik poprawiających rozumienie – prowadzą do tego, aby poprawnie (technicznie) czytać słowa całościowo i grupami. Przede wszystkim jeśli dziecko nie rozumie czytanego tekstu warto najpierw ustabilizować i zdynamizować technikę czytania tymi właśnie ćwiczeniami, a następnie zająć się treningiem rozumienia, który jest dostępny w pakiecie „Czytam i rozumiem”

Stopniowo!
  • Dysleksja i je redukowanie to przede wszystkim ćwiczenia wprowadzane etapami. A więc do kolejnego zadania możesz przejść tylko wtedy, gdy dziecko dobrze radzi sobie z poprzednim zadaniem. Co więcej, każdy z kroków przedstawionych na filmach może trwać od kilku dni do kilku tygodni. To zależy od wieku, ale również od tego jak głęboka jest dysleksja. Nie wykonuj ćwiczeń wybiórczo!
  • Trudność ćwiczeń stopniowo wzrasta. Rozpoczynamy pracę od poprawnego czytania pojedynczych słów przy pomocy subwokalizacji, która eliminuje przekręcanie i stopniowo przechodzimy do grupowania słów w większe fragmenty, co prowadzi do płynnego czytania bez zgadywania i zamieniania liter, końcówek i słów.
Jak długa trwa sesja?

Trening czytania w przypadku dzieci młodszych powinien trwać najwyżej 10 min, w przypadku dzieci starszych nie dłużej niż 15 min. Po nim możecie zrobić jakieś ulubione ćwiczenia fizyczne lub którąś z technik poprawiających skupienie z pakietu „15 ćwiczeń na koncentrację”.

Pamiętaj, że…

Skupienie u dziecka trwa krócej niż u dorosłej osoby. Jego zaangażowanie umysłowe trwa od kilku do kilkunastu minut. Po tym czasie jego mózg musi „odpocząć”. Jeśli po ćwiczeniu widzisz, że dziecko jest rozkojarzone – nie odbieraj tego jako lenistwo czy niechęć do nauki. Daj mu po prostu odpocząć. Tylko wtedy praca będzie przyjemna i skuteczna zarówno dla Ciebie i jak i dla młodego człowieka.

                                    Zaczynamy!

KROK 1

Dysleksja to jeden podstawowy problem. Jest nim przejście z etapu głoskowania i sylabizowania do syntezy całych słów. Ten pierwszy krok zawiera ćwiczenie, które przyjaźnie i spokojnie pozwala dziecku przejść z tego etapu do czytania całych słów.

Ważne aby…
  • Słowa na kartonikach dostosować do wieku dziecka i jego możliwości syntezy. Młodsze dzieci mogą rozpoczynać od słów, które zawierają sylaby otwarte, a słowa są dla nich zrozumiałe, najlepiej takie aby dziecko miało dla niego obraz w głowie czyli np. „kura” czy „noga”, a nie na przykład „tego”.
  • Drukujemy słowa małymi literami (chyba, że jest to imię lub nazwa własna), czcionką bezszeryfową (Arial), stosunkowo dużą.
  • Starsze dzieci powinny również zaczynać od nauki słów, dla których potrafią zrobić syntezę w głowie. Nie sugerujcie się Państwo wiekiem swojego dziecka i zewnętrznymi wymaganiami w stosunku do uczniów w danym wieku. Czasem 14-letnia (lub dorosła!) osoba musi zaczynać od syntezy prostych słów, bo trudniejszych nie jest w stanie jeszcze „skleić”. Stopniowo podnoście trudność i dajcie sobie tyle czasu na to ćwiczenie, aż dziecko będzie w stanie odczytywać średnio trudne słowa swobodnie, w całości i bez zgadywania i przekręcania.
Ile czasu powinien trwać ten etap?

To zależy od wieku i nasilenia dysleksji. Zwykle trwa od kilku dni do kilku tygodni. Trenujemy codziennie tak często jak to możliwe, ale krótkimi 10-15 minutowymi „podejściami”.

Ciekawe, że…

To ćwiczenie powoduje, że czytanie zaczyna być krótką, przyjemną zabawą, w której dziecko szybko osiąga sukcesy. Czyli zaczyna kojarzyć czytanie z przyjemnością i poczuciem satysfakcji.Często rozpoczynanie treningu od razu od książek blokuje dzieci z dysleksją, ze względu na ilość tekstu i trudnych, niemożliwych do odczytania słów.

To ćwiczenie sprawia, że:
  • dzieci przechodzą bezstresowo od sylabizowania do czytania całościowego słów
  • przestają zgadywać słowa i końcówki
  • czytanie przestaje im się kojarzyć z napięciem i przykrością

KROK 2

Stopniowo rezygnujemy z kartoników. Ponieważ dziecko dobrze radzi sobie z pojedynczymi słowami teraz przechodzimy do książek. Z pewnością jednak dziecko ciągle potrzebuje Twojego wsparcia w postaci odpowiednich instrukcji oraz „ustawienia” tempa czytania, czyli najczęściej jego spowolnienia. Jest to konieczne jeśli chcemy nauczyć dziecko czytania bez przekręcania. Technicznie, dziecko wykonuje tą samą operację umysłową jak w KROKU 1– odczytuje całe słowa wykorzystując subwokalizację, ale zaczyna przyzwyczajać się do czytania książki bez zgadywania słów.

Ważne!
  • Dostosuj tekst do wieku i możliwości dziecka. Dla dziecka z dysleksją wybierz prosty, ciekawy tekst z naprawdę dużą czcionką. Najbardziej przyjazne do tego treningu są czytanki, które mają tylko kilka zdań, są dowcipne, łatwe do wyobrażenia, a temat jest zbieżny z zainteresowaniami dziecka.
  • Na tym etapie dziecko w ogóle nie musi rozumieć tego co, czyta, dlatego nie sprawdzamy tego w tej chwili. Na ogół dzieci z dysleksją nie mają tyle zasobów uwagi, aby poprawnie składać słowa i jednocześnie rozumieć dobrze tekst. Daj mu czas.
Ile czasu powinien trwać ten etap?

To zależy od wieku i nasilenia dysleksji. Zwykle trwa od kilku dni do kilku tygodni. Trenujemy codziennie tak często jak to możliwe, ale krótkimi 10-15 minutowymi „podejściami”.

Zwróć uwagę,

czy dziecko zgaduje odsłaniane słowa (wtedy często są przekręcone). Jeśli tak, przerwij natychmiast czytanie i zastosuj, któreś z ćwiczeń wyciszających z pakietu „Koncentracja dziecka -15 najlepszych ćwiczeń”.

Ćwiczenie to:
  • Dynamizuje odczytywanie pojedynczych słów
  • Oswaja dziecko z treningiem na książce
  • Przyspiesza fonetyczne rozkodowywanie słów

KROK 3

To ćwiczenie to ważny etap w czytaniu dzieci z dysleksją.
Dziecko zaczyna łączyć słowa w grupy. Na razie nie zrobi tego bez Twojej pomocy. Jak to dokładnie zrobić, jak je wesprzeć – dowiesz się z tego filmu

Ważne abyś…
  • Nie sugerował/a się tempem czytania uczennicy na filmie. Młodsze dzieci i te z poważną dysleksją powinny wykonywać je dużo wolniej, inaczej wrócą do zgadywania i przekręcania słów
  • Słowa łączymy początkowo w malutkie grupy – najwyżej 2,3 słowa lub nawet pozostawiamy pewne długie (trudne dla dziecka słowa) bez łączenia z innymi.
Stopniowo!
  • Tempo pracy (odczytywania pól) bardzo, bardzo wolne – sugerujesz długie pauzy między polami (choć samo odczytanie ich na głos powinno być dynamiczne).
  • Gdy ten etap idzie bezwysiłkowo – możecie odrobinę przyspieszyć.
  • Po jakimś czasie możesz zaznaczać pola z 3,4 słów.
  • Gdy to idzie dobrze, możecie przystąpić do KROKU 4
Ciekawe, że…

Ta technika czytania niejako „wymusza”, aby czytelnik choć trochę rozumiał to, co odczytuje. W innym wypadku po prostu nie połączy prawidłowo słów z dobrą intonacją. Dla wielu dzieci, które do tej pory nie rozumiały tego, co czytają to może być „pierwsza jaskółka” w stronę rozumienia.

To ćwiczenie sprawia, że dzieci:
  • Zaczynają dostrzegać całe pola w tekście, a nie tylko pojedyncze słowa
  • Zaczynają rozumieć to, co czytają
  • Poszerzają sobie pole widzenia i powiększają tzw. jednostkę informacyjną

KROK 4

Na tym etapie dziecko zaczyna łączyć słowa w grupy bez pomocy prowadzącego. Jeszcze nie do końca samodzielnie – jest to etap pośredni między poleganiem na prowadzącym, a samodzielnym łączeniem.  W związku z tym wspieramy ucznia do momentu, aż za jakiś czas będzie mieć całkowitą kontrolę nad tekstem.

Zwróć uwagę, jeśli…

dziecko zaczyna przekręcać słowa. W takim momencie przerwijcie trening i zastosujcie jakąkolwiek krótką technikę rozluźniającą i wyciszającą.

Ciekawe, że…

Sporo dzieci, mimo braku ukierunkowanego na rozumienie treningu, zaczyna rozumieć coraz więcej z czytanego tekstu, zadaje pytania na jego temat, wyciąga wnioski i śmieje się z dowcipnych skojarzeń autora. Nie jest to jeszcze całkowite i dogłębne rozumienie, ale świetny początek przed treningiem rozumienia, który możesz znaleźć tu.

Dzięki temu etapowi dziecko:
  • zaczyna lepiej rozumieć tekst
  • dynamizuje tempo czytania
  • zaczyna czytać z intonacją

KROK 5

Gdy poprzednie kroki uczeń ma opanowany i wykonuje go swobodnie, pora na czytanie samodzielne. Nie przypomina ono „wystrzału z karabinu maszynowego”, ale w ćwiczeniu tym dążymy do spokojnego tempa, płynności i właściwej intonacji. To wszystko uzyskujemy dzięki odpowiednio zastosowanym pauzom oraz oddechowi.

Ważne!

Na tym etapie dziecko będzie potrzebowało Twojego wsparcia.
Nie oczekujmy jeszcze od niego idealnego grupowania słów zupełnie samodzielnie. To dopiero pierwsze próby. Jak wspierać – zobaczysz za chwilę na mojej video-instrukcji.

Zwróć uwagę, jeśli…

dziecko zaczyna przekręcać słowa. W takim momencie przerwijcie trening i zastosujcie jakąkolwiek krótką technikę rozluźniającą i wyciszającą. Następnie powróćcie do ćwiczenia.

Ciekawe, że…
  • Dzięki tej technice dziecko zaczyna rozumieć coraz więcej. Te dzieci, które w ogóle nie zadawały pytań o tekst, który czytają, zaczynają stopniowo to robić.
  • W wielu sytuacjach życiowych, poza tym treningiem, być może będziesz mógł zauważyć jak dzieci odczytują słowa i zdania, które do tej pory sprawiały im trudność – na ulicy, w sklepie, w komputerze
Ćwiczenie to:
  • Doprowadza do płynnego i jednocześnie bezbłędnego (lub prawie bezbłędnego) czytania
  • Dynamizuje znacząco czytanie
  • Daje poczucie kontroli nad tekstem
  • Daje poczucie satysfakcji i poprawia samoocenę
  • Pobudza ciekawość poznawczą – młody czytelnik zaczyna rozumieć coraz więcej z tego co czyta i z otaczającego go świata

Jak długo to potrwa? Na jakich materiałach trenujemy?

To zależy od:

  • wieku dziecka
  • od jego i Twojej motywacji
  • od punktu od którego startujecie

Dysleksja może mieć małe lub silne natężenie. Pracowałam z dziećmi, które dzięki tym technikom zaczęły samodzielnie i prawidłowo czytać po 3 tygodniach treningu, najczęściej jednak potrzeba kilka tygodni regularnej pracy, aby przyzwoicie czytać.

Stopniowo!

Dysleksja rządzi się swoimi prawami. Dziecko nie nauczy się czytać na tekście o dużej objętości z małą czcionką. Ważnym czynnikiem jest tu więc dobór materiału na którym ćwiczycie. Zbyt mała czcionka w tekstach jest największą bolączką dzieci z dysleksją, które uczą się czytać. Zadbajmy o to, żeby poprzeczka nie poszła zbyt szybko do góry, jeśli chodzi o kwestię wielkości czcionki. Zasada jest prosta – doprowadzamy do płynnego czytania na dużych literach, potem możemy stopniowo utrudniać. Przy czym „stopniowo” jest tu kwestią kluczową

Zwróć uwagę!

Dysleksja i lektury to na początku treningu tematy trudne do połączenia. W związku z tym co z nimi? Na razie nic. Przede wszystkim proponuję korzystanie z audiobooków. Ponieważ i tak wiele dzieci i rodziców robi, warto na razie słuchać, a w międzyczasie stopniowo wprowadzać techniki z kursu. Od nauki czytania na krótkich czytankach i wielkiej czcionce jest jeszcze dość długa droga do czytania długich lektur, wydrukowanych maczkiem. Mimo tego, że efekty w postaci coraz bardziej poprawnego i płynnego czytania będą widoczne z treningu na trening, to jednak Wasza droga to stopniowe pokonywanie coraz wyższych stopni, a nie skok z ziemi na szczyt góry!

Course Content

Total learning: 7 lessons Time: 10 weeks

Instructor

0.0

0 rating

5 stars
0%
4 stars
0%
3 stars
0%
2 stars
0%
1 star
0%
299,00 zł 159,00 zł

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *