Blog

Dlaczego używam słuchawek Forbrain w pracy z dziećmi z dysleksją?

Dynamiczny rozwój technologiczny wdziera się wszędzie ? Robi trochę bałaganu w niektórych sferach, ale w niektórych bardzo poprawia jakość naszego życia. Ale moje dziedziny  – edukacja i terapie pedagogiczne bardzo na tych zmianach zyskują!

Od pewnego czasu używam w pracy z dziećmi małego, sprytnego urządzenia – są to słuchaweczki Forbrain. Po prawie roku intensywnego korzystania z nich podczas pracy z dziećmi uczącymi się czytać, chciałabym dziś podzielić się z Wami moimi spostrzeżeniami.

Czym są słuchawki Forbrain?

Zestaw słuchawkowy leży na podłodze.Forbrain to małe, zgrabnie wyprofilowane słuchawki, które wyposażone są w bardzo czuły mikrofon posiadający tzw. filtr dynamiczny. Powstały z myślą o wszystkich, którzy chcą wykonywać efektywne ćwiczenia słuchowo-głosowe oraz dzieciach cierpiących na zaburzenia związane z mową, językiem oraz komunikacją. Filtr dynamiczny znajdujący się w mikrofonie włącza się w sposób automatyczny, w trakcie wypowiadania słów oraz długich samogłosek. Słuchawki zostały zaprojektowane w taki sposób, aby można je było założyć na kości znajdujące się przed uszami. Dziecko słyszy swój głos dzięki przewodnictwu kostnemu, które jest 10 razy szybsze niż dźwięki wędrujące drogą powietrzną przez ucho.

 

Jak działają słuchawki Forbrain?

Kiedy słyszymy, zwykle dzieje się to za pośrednictwem fal powietrznych, które przepływają przez nasze uszy i odbijają się od błony bębenkowej. Następnie wibracje dźwiękowe zamieniają się w sygnały elektryczne, które płyną wprost do naszego mózgu. Dopiero on dekoduje ten dźwięk. Przewodnictwo kostne pomija ucho zewnętrzne i wytwarza wibracje bezpośrednio na kościach głowy. To tak, jakbyś mówił głośno (lub głośno nucił) z zakrytymi uszami. Czujesz wtedy delikatny szum kości w głowie i możesz „usłyszeć” własny głos.

Filtr dynamiczny, w który został wyposażony mikrofon słuchawek Forbrain, przez cały czas reaguje na dźwięki i automatycznie się włącza oraz wyłącza. Został opracowany w taki sposób, aby tłumić częstotliwości wysokie oraz wzmacniać częstotliwości niskie. Dzięki temu zostaje uruchomiony przez dźwięki typowe dla samogłosek długich oraz dla początku słów. Pozwala to na uwydatnienie charakterystycznych brzmień, które są niezwykle istotne dla rozwoju językowego. Ponadto filtr dynamiczny znajdujący się w mikrofonie izoluje hałasy z otoczenia, wzmacniając tym samym głos.

Proszę Pani, jaki mam świetny głos!

Słuchawki poprzez dynamiczny mikrofon przekazują głos dziecka za pomocą drgań do kości skroniowej, która znajduje się najbliżej ślimaka. Dzięki temu dźwięk dociera do ślimaka sprawniej, niż przez zwykłą drogę kostną oraz aż 10 razy szybciej, niż za pośrednictwem przewodnictwa powietrznego. To daje świetną jakość dźwięku, a dziecko słyszy samo siebie w sposób bardzo naturalny oraz wyraźny. A gdy dobrze słyszy własny głos, automatycznie koryguje swój sposób mówienia i czytania.

Ze słuchawek Forbrain należy korzystać od 10 do kilkudziesięciu minut dziennie – w zależności od wieku. Zakładamy je podczas recytacji, czytania na głos, rozmowy z drugą osobą lub ćwiczeń dykcji.

Jakie są korzyści z pracy ze słuchawkami Forbrain?

Ze słuchawek mogą korzystać nawet dzieci w wieku przedszkolnym (powyżej 3 roku życia). Dzięki nim szybciej przezwyciężają problemy z dykcją, a także ekspresją wypowiedzi. Ponadto u nieco starszych dzieci Forbrain uczy koncentracji i skupienia uwagi, a także wspiera naukę czytania, wymowy czy wypowiedzi ustnych. A to co mówią w słuchawkach – zapamiętują dużo lepiej!

Słuchawki działają stymulująco na mózg. Podczas korzystania z urządzenia dochodzi zarówno do stymulacji korowej, jak i przedsionkowej. Pierwsza z nich jest niezbędna dla prawidłowego kształtowania mowy, a także wspomaga uczenie się, trenuje pamięć oraz dobroczynnie wpływa na poprawne komunikowanie społeczne. Z kolei stymulacja przedsionkowa potrzebna jest do zarządzania własnym ruchem oraz równowagą. Poprawia również orientację przestrzenną. Dodatkowo oddziałuje na planowanie motoryczne oraz prawidłową postawę dziecka.

Słuchawki Forbrain powodują, że dziecko słyszy swój głos bardzo wyraźnie oraz naturalnie. Z ich pomocą dużo łatwiej nauczy się poprawnej wymowy, a także budowy rytmicznych oraz płynnych wypowiedzi. Ćwiczenia słuchowo-głosowe ze słuchawkami i mikrofonem uczą zdolności rozumienia komunikatów werbalnych oraz tekstu czytanego, a także przeciwdziałają niemożności artykułowania przez dziecko własnych myśli. Innymi słowy – prowokują dialog wewnętrzny, którego np.  dyslektycy często nie doświadczają, a to on decyduje czy dziecko szybko nauczy się poprawnie czytać.

Forbrain pozwala również w efektywny sposób nauczyć dziecko kontrolować brzmienie własnego głosu. Regularne ćwiczenia wyeliminują mówienie zbyt głośne, ciche, ochrypłe lub nosowe, a także mutyzm selektywny, czyli niemoc wydawania pewnych dźwięków i łączenia ich w wyrazy. Ponadto zniwelują zaburzenia artykulacji oraz apraksję mowy, która nie pozwala tworzyć dziecku spójnych wypowiedzi, a także sprawia, że pomija ono spółgłoski zlokalizowane na początku i na końcu wyrazów.

Poza tym ćwiczenia słuchowo-głosowe z Forbrain mają dobroczynny wpływ na płynność wypowiedzi dziecka. Pozwalają skutecznie walczyć z jąkaniem się, stosowaniem częstych i długich pauz podczas rozmowy lub przerywników, takich jak: „eee”, „ummm”, „uhhh”.

Korzyści ze słuchawek Forbrain dla dziecka z dysleksją

W tej części chciałabym się podzielić moimi spostrzeżeniami z zajęć jakie prowadzę z dziećmi, uczącymi się poprawnie czytać. A więc ucząc się czytać w słuchawkach dzieci:

  •  zdecydowanie lepiej się koncentrują z nimi niż bez nich
  •  mimo, że dźwięki z zewnątrz bez trudu do nich docierają, wydają się mniej przez nie rozpraszane
  •  szybko i z łatwością przechodzą z sylabizowania i rozciągania słów na czytanie dynamiczniejsze
  • szybciej i poprawniej literują, gdyż efekt wyrazistości głosu i stymulacji ośrodków korowych w lewej półkuli pozwala im lepiej wychwytywać, jakie głoski „siedzą” w słowie (dzieci same relacjonują, iż w końcu są w stanie usłyszeć te głoski, podczas gdy wcześniej głoski zlewały się jeden nieokreślony dźwięk lub w ogóle nie były słyszane)
  • z większą łatwością wychwytują i respektują znaki przestankowe – stosują odpowiednią intonację
  • szybciej uczą się odpowiedniego rytmu, tempa oraz stosują odpowiedni akcent
  • są bardziej rozluźnione podczas czytania – możliwe, że piękne brzmienie własnego głosu odciąga ich uwagę od czynności dotąd kojarzonej z porażką
  • o wiele lepiej zapamiętują to co przeczytały
  • mają lepszy kontakt z tekstem, nie odrywają się tak często myślami od czynności czytania oraz są skupione na treści.
  • wiele z dzieci donosi, iż w końcu zaczynają słyszeć własne myśli, a warto wiedzieć iż kontrolowane stosowanie wewnętrznego dialogu jest niezbędnym warunkiem aby nauczyć się poprawnie czytać.

Podsumowując: słuchawki Forbrain to nowoczesne narzędzie, które jest świetnym wsparciem dla dzieci uczących się mówić i czytać. Oczywiście same słuchawki bez zmiany techniki czytania nie gwarantują sukcesu w czytaniu, ale są naprawdę świetnym „wspomagaczem”. Warto po nie sięgnąć, gdy chcemy skutecznie korygować czytanie, zniwelować problemy logopedyczne czy kształtować prawidłową komunikację werbalną.

Słuchawki są dostępne na polskim rynku za ponad 800 zł , ale jeśli potrzebujesz ich dla jednego dziecka do pracy w domu być może warto nabyć słuchawki używane, które na dużych portalach sprzedażowych można czasem nabyć za dużo niższą cenę.

Badań dotyczących skuteczności działania słuchawek pojawia się coraz więcej, możesz zapoznać się z nimi tutaj: https://www.forbrain.com/learn-more/scientific-results