My Cart 0

Dysleksja – dlaczego opłaca się uczyć sylab?

Nauka czytania sylabami to dla dzieciaków, którym dokucza dysleksja, najskuteczniejszy i najszybszy sposób aby zacząć czytać dynamicznie całe słowa. Jest to również metoda najłatwiejsza do opanowania, a jednocześnie poprawiająca tempo czytania.

Dlaczego warto uczyć dzieci z problemami sylab?  Niektóre z tych dzieci chcą czytać głoskując. Początkowo może się wydawać, że to szybszy sposób, gdyż opanowanie i automatyzacja techniki sylabowej zabiera nieco czasu.

Sylaby są tak naprawdę dużo łatwiejsze do odczytania dla dziecka z trudnościami, niż głoski, które w izolacji nie zawsze są możliwe do odczytania. Sylaba jest również łatwiejsza,  bo od niemowlęctwa dzieci gaworząc posługują się właśnie sylabami. Jest to więc najmniejsza i najbardziej naturalna dla dziecka jednostka w procesie nauki czytania.

Więc mimo, że nauka, utrwalanie i automatyzacja czytania sylabowego wymaga nieco czasu –  warto to robić!  Wyobraź sobie, że odczytywanie całego słowa to budowanie domu z klocków. Czy łatwiej i szybciej zbudujesz dom z kilku dużych bloków czy z wielu malutkich cegiełek? Tak właśnie jest z nauką czytania. Twoje malutkie cegiełki to właśnie pojedyncze głoski, a duże bloki to sylaby. I z nich dziecku będzie dużo łatwiej zbudować słowo, a potem wiele, wiele słów.

Zalety nauki czytania sylabami

Dzieci cenią naukę czytania sylabami za to, że przynosi szybkie efekty. To, z kolei dobroczynnie wpływa na ich motywację do wykonywania kolejnych ćwiczeń, podnosi samoocenę oraz daję wiarę we własne możliwości. Metoda ta rozwija również bardzo ważne funkcje poznawcze! Niezaprzeczalną zaletą nauki sylabami jest także to, że może przybrać ona formę rozmaitych zabaw. Oczywiście, dzieci najskuteczniej uczą się przez zabawę i dzieci dużo łatwiej przyswajają sylaby.

Jeśli będziesz wytrwała, mimo iż Twoje dziecko początkowo niezbyt chętnie  będzie podejmować się ćwiczeń z sylabami, w niedalekiej przyszłości dostrzeżecie wiele korzyści.  Przede wszystkim zdecydowanie ułatwisz mu start już na samym początku szkolnej edukacji!

Warto wiedzieć, że gdy wkrótce dziecko będzie musiało robić syntezę dłuższych słów, łączenie głosek w całe słowa stanie się niezwykle trudne, szczególnie dla dyslektyka. Dopóki uczeń operuje na krótkich, znanych słowach może Wam się wydawać, że głoskowanie to szybszy sposób syntezy. Ale spróbujcie zrobić syntezę słowa „człekokształtny” przy pomocy głoskowania ?

Nawet my, dorośli, gdy trafiamy na dłuższe i trochę mniej znane słowa kleimy je przy pomocy sylab! Po prostu robimy to dość szybko, więc nikt już nie zwraca na to uwagi, ale jednak nikt z nas takiego długaśnego słowa nie będzie głoskował ?

Zaklęty krąg

Dzieci z dysleksją, gdy uczą się czytać i trafiają na długie słowa, a nie mają nawyku sylabowania często jakby przestają słowo na które trafiają, kontrolować. Słowo im się „rozsypuje” i częściej jest zgadywane. Dobrze przetrenowana i zautomatyzowana znajomość sylab daje dziecku fajną kontrolę – czytanie idzie dynamiczniej, więc motywacja do dalszych ćwiczeń jest dobra.

A im więcej dziecko będzie czytać to co jest rzeczywiście w tekście, bez zgadywania, tym szybciej nauczy się czytać. Ma wtedy szansę uniknąć zaklętego kręgu dyslektyka: czytanie idzie mi trudno – dlatego mało czytam – mam więc mało kontaktu z tekstem pisanym – kłopoty z czytaniem i rozumieniem narastają – powstają wtórne zaburzenia motywacyjne – przestaję mi się w ogóle chcieć uczyć – problemy w szkole się piętrzą.

Dlaczego nauka czytania sylabami jest tak skuteczna?

Metoda nauki czytania sylabami bazuje na wiedzy z zakresu funkcjonowania mózgu, a także jego struktury. Język może być przetwarzany zarówno przez prawą, jak i lewą półkulę. Nauczanie czytania sylabami wykorzystuje tę możliwość. Pozwala to na łatwiejsze i szybsze zdobywanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

Metoda ta oparta jest na kilku ważnych założeniach. Po pierwsze za najmniejszą jednostkę uznaje się sylabę, a nie literę. Po drugie samogłoski odczytuje się zawsze w izolacji. Po trzecie spółgłoski uznawane są za część sylaby. Po czwarte dziecko uczy się nie poprzez rozpoznawanie liter, lecz przez nadawanie znaczeń (np sylaby: bo, na, ty, my, ja, ma – mają znaczenie).

Ponadto ucząc swoje dziecko czytać sylabami, znacząco ułatwisz mu późniejszą naukę pisania, a także zdobywanie wiedzy z zakresu gramatyki. Dzięki temu twoja pociecha zdobędzie również solidny fundament, aby rozpocząć efektywną naukę języków obcych.

Metoda nauki czytania sylabami – przykłady zabaw

Gdy Twoje dziecko bez trudu rozpoznaje wszystkie spółgłoski i samogłoski, potrafi je zarówno wypowiedzieć i dopasować do nich szybko literę należy pokazywać dziecku  spółgłoskę i samogłoskę razem, tak aby stworzyć sylabę otwartą. Każdą ze spółgłosek trzeba zestawić ze wszystkimi samogłoskami Np.: ba bą be bę bi bo bu by; da dą de dę di do du dy; itd. Nauka czytania sylabami polega na ciągłych powtórzeniach, rozumieniu oraz nazywaniu. Dziecko nie będzie jednak znużone, jeśli sięgniemy w tym celu po ciekawe zabawy.

Pomoce do nauki sylab możesz stworzyć sama, ale jest też sporo pomocy na rynku, które się świetnie spisują.

Jedną z nich są kartoniki z sylabami. Moi uczniowie bardzo lubią pracę z nimi, bo są bardzo gładkie i poręczne. Możesz je zakupić tu: https://szkolnenaklejki.pl/pl/p/Sylaby-otwarte-165-sylab-60x45mm/4399

 

  • Memo z sylabami

Przygotuj parzystą liczbę karteczek na których będą znajdowały się pary takich samych sylab otwartych. Jedna z pary niech będzie napisana literami drukowanymi a druga pisanymi. Następnie zagraj ze swoją pociechą w popularne memo. Pamiętaj, że po każdym odkryciu karty należy przeczytać sylabę. Jest to doskonały sposób na utrwalenie, jednak należy wprowadzać nowe sylaby systematycznie, a nie rozpoczynać zabawę ze wszystkimi od razu. Gra ta dodatkowo trenuje pamięć dziecka.

Jak to zrealizować od a do z możesz przeczytać tu: https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/09/sylabowe-memo-diy-z-zakretek/

  • Poszukiwanie sylab

Karteczki z napisanymi sylabami rozłóż w różnych miejscach pokoju czy mieszkania. Następnie twoje dziecko będzie musiało je znaleźć. Każdą sylabę może schować do swojego koszyczka dopiero po jej przeczytani. Grę tą można również wykonać w formie zabawy w „taczkę” – wszystkie sylaby muszą być wtedy rozsypane na podłodze – lub w „ciepło – zimno” – wówczas sylaby są chowane, tak żeby nieco trudniej było je znaleźć.

Jeśli Twoja pociecha opanuje już rozpoznawanie oraz prawidłowe nazywanie sylab otwartych, będziecie mogli przystąpić do dalszej nauki. Najpierw możecie układać z nich proste wyrazy dwusylabowe (mama, kino, pole), a następnie równie łatwe zdania (tata ma pole). W kolejnym etapie nauki należy dodać do sylab otwartych spółgłoskę (li-s, ba-l, le-w, do-m).

W późniejszym okresie metoda nauki czytania sylabami pozwala na składanie coraz trudniejszych i dłuższych wyrazów z sylab otwartych i zamkniętych, a także tworzenie całych zdań.

Analiza tak samo ważna!

Nauka sylab, a potem czytania całych słów pójdzie Wam dużo szybciej jeśli oprócz ćwiczeń na syntezę, równocześnie będziemy uczyć dziecko rozkładać słowa na sylaby. Zaczynamy od prostych słów składających się z sylab otwartych, po jakimś czasie wprowadzamy coraz dłuższe. Ty wypowiadasz słowo, a dziecko klaszcząc wypowiada sylaby. Jedno klaśnięcie – jedna sylaba.

A jak dzielić prawidłowo w naszym języku słowa na sylaby pokazuje ten krótki filmik: https://www.youtube.com/watch?v=vAePmSRoaTo

Czy te ćwiczenia wydają Ci się zbędne i trochę czasochłonne? Wierz mi, jeśli Twoja pociecha odstaje już od grupy rówieśniczej z umiejętnością czytania te podstawy są dla niego niesamowicie ważne.

Badania pokazują, że dysleksja przede wszystkim ma swoje źródło w deficytach przetwarzania fonologicznego i bez tych „korzeni” cała nauka czytania może Wam iść jak po grudzie.

Zapraszam Cię na cykl bezpłatnych webinarów, które  przybliżą Ci temat prawidłowej nauki czytania dzieci z dysleksją:

Życzę Wam owocnej pracy i dużo radości ze wspólnej nauki czytania!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *